ارزیابی مزایای آموزش مجازی برای دانشجویان علوم زیست شناسی

این انتظار وجود دارد که همه دانش آموزان پس از فارغ التحصیلی مهارت های مناسبی برای اشتغال داشته باشند و موسسات آموزش عالی با توجه به این معیار در چارچوب تعالی تدریس ارزیابی می شوند. یک مهارت اساسی برای دانشجویان علوم ، توانایی فنی در برنامه ریزی و انجام طیف وسیعی از آزمایش های علمی ، تفسیر داده های تولید شده و انتقال یافته ها است. مدارک این مهارت ها توسط سازمان های حرفه ای برای استخدام دانش آموختگان مورد نیاز است و به کارفرمایان فارغ التحصیل احتمالی کمک می کند تا دقیق تر تصمیم بگیرند.

ایده ای که دانش جویان باید با انجام و تمرین مهارت کار در زندگی واقعی را بیاموزند ، ایده جدیدی نیست (دیویی ، 1916). بنابراین ، همه دانشجویان در یک دوره آموزش عالی باید این فرصت را داشته باشند که کلاسهای عملی را بگذرانند ، برای این کار، موسسات باید آزمایشگاههای مناسب برای تأمین نیازهای دانشجویان توانیاب را هم (براون ، 2016) داشته باشند ، که ممکن است شامل صندلی چرخدار اما نه محدود به آن می شود. دسترسی با حضور تیم پشتیبانی از دانش آموزان کم شنوا یا کم بینا در آموزش های عملی مجازی میسر می شود.

با وجود گروه های کلاس بزرگ در موضوعات علوم ، فناوری ، مهندسی و ریاضیات ، فشار زیادی برای تامین فضای لازم برای آزمایشگاه ها ، مواد و در دسترس بودن تجهیزات وجود دارد به این معنی که اغلب دانش جویان در گروه های کوچک (از دو تا سه) کار می کنند و این چالشی برای مدرسین است که آیا مهارت های آزمایشگاهی توسط دانشجویان کسب شده است. بعلاوه ، مشاهده شده که در کلاسهای بزرگ آزمایشگاهی عملی با تعداد زیادی دانشجو ، دانشجویانی وجود دارند که تمایلی به شرکت در آن ندارند و اگر در جفت یا گروههای کوچک کار کنند ، به سایر اعضای کلاس / گروه خود متوصل می شوند یا کمتر با فرایند آموزش عملی درگیر می شوند. دلایل مختلفی می تواند به این رفتار نسبت داده شود ، این موارد شامل تجربه قبلی آموزش و آزمایشات و اعتماد به نفس شخصی است.

یک گام مهم در انجام آزمایشات آزمایشگاهی، ارزیابی خطر روش ها و خطرات شیمیایی بالقوه است. از آنجا که آزمایشگاه ها حاوی مواد شیمیایی خطرناک هستند و دسترسی به تجهیزات گران قیمت با حضور کارکنان فنی یا دانشگاهی در ساعات خاصی کنترل و محدود می شود ، این در تضاد با بسیاری از منابع رایج در آموزش عالی مانند کتابخانه ها و اتاق های رایانه است که همواره در دسترس قرار دارند. خطرات احتمالی، هزینه ها و محدودیت زمانی باعث افزایش فشار بر روی دانشجویان می شود تا مرتکب اشتباه نشوند ، که این امر باعث دلسردی آنها در مشارکت در فرایند یادگیری می شود. استفاده از آزمایشگاه های مجازی بر بسیاری از این موارد غلبه می کند – در واقع دانشجویان حتی می توانند برای بررسی عواقب “اشتباه” کنند.

معرفی آزمایشگاه های مجازی برای مطالب پزشکی امکان دسترسی شبانه روزی را فراهم می کند و به طور بالقوه بیشتر برای دانشجویان آموزش از راه دور مناسب است. در یک محیط مجازی ، دانشجو می تواند از تجهیزات و دستگاه های بسیار تخصصی بدون تأثیر در بودجه تحقیقاتی استفاده کند و دانشجو را قادر می سازد در محیط کنترل شده اشتباهاتی انجام دهد که اثرات نامطلوبی برای هزینه و ایمنی او ومحیط پیرامون نخواهد داشت و محیط گسترده تری را برای طیف متنوعی از دانش جویانی فراهم می آورد. تعدادی از مطالعات حاکی از آن است که وجود شانس انجام مجدد وظایف براساس دستورالعمل های تکرار مجدد یک آزمایش، درک اصول اساسی را افزایش می دهد

با این حال ، نگرانی هایی مطرح شده است که ماهیت یک سیستم مجازی ممکن است باعث ایجاد نگرش دانشجویی به صورتی بشود که عدم جدیت ، یا حس عدم مسئولیت یا دقت کافی را القا کند. سطح شبیه سازی مجازی باید مناسب باشد، اگر خیلی پیچیده باشد ، دانشجویان دلسرد می شوند و کار را کامل نمی کنند ، اما اگر کار بسیار آسان باشد ، دانش جویان ممکن است علاقه خود را از دست بدهند. با این حال ، پیات و سیمز (2012) پیشنهاد می کنند که شبیه سازی های مجازی می توانند یادگیری را در صورت هدفمند به میزان مناسبی افزایش دهند.

آزمایشگاه مجازی در علوم پزشکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *